Οι ρόλοι των μελών ενός camera crew
26.07.2023
Σίγουρα γνωρίζεις ότι μία ταινία ή σειρά δεν μπορεί να δημιουργηθεί χωρίς τη σκληρή δουλειά των μελών ενός συνεργείου. Ξέρεις, όμως, τη θέση που κατέχει ο καθένας μέσα στην ομάδα, τις διαφορές μεταξύ τους και τους τρόπους με τους οποίους συνεργάζονται και αλληλοσυμπληρώνονται; Διάβασε το νέο άρθρο του PeopleOnSet και ετοιμάσου να γνωρίσεις τους ανθρώπους πίσω από τις κάμερες!
Περιεχόμενα
- Εισαγωγή
- Διευθυντής Φωτογραφίας
- Οπερατέρ
- Α’ Βοηθός Χειριστή Κάμερας
- Β’ Βοηθός Χειριστή Κάμερας
- Τεχνικός Ψηφιακών Μέσων Εικόνας
- Gaffer
- Best Boy
- Grip
Εισαγωγή
Η μαγεία του κινηματογράφου και της τηλεόρασης δεν μπορεί να φτάσει στην οθόνη σου χωρίς μία ομάδα επαγγελματιών που εργάζεται συντονισμένα και μεθοδικά για να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα. Από τον Διευθυντή Φωτογραφίας έως τους βοηθούς καμεραμάν, κάθε μέλος της ομάδας διαθέτει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, τις οποίες πρέπει να εκτελεί άψογα προς όφελος του συνόλου. Έλα, λοιπόν, να σου συστήσουμε τα μέλη ενός συνεργείου ένα προς ένα και να μάθεις πώς συμβάλλουν σε μία παραγωγή!
Κάνε δωρεάν εγγραφή στο PeopleOnSET, δημιούργησε το επαγγελματικό σου προφίλ και ξεκίνησε τη συνεργασία σου με τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής!
Διευθυντής Φωτογραφίας
Στην καρδιά κάθε συνεργείου βρίσκεται ο Διευθυντής Φωτογραφίας - γνωστός και ως DP - αφού αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς κάθε κινηματογραφικού ή τηλεοπτικού project. Ο ρόλος του είναι καθοριστικός, και αυτό γιατί συνεργάζεται στενά με όλα τα μέλη της παραγωγής και κυρίως με τον σκηνοθέτη, για να διασφαλίσει ότι η οπτική αφήγηση του έργου παραμένει απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το καλλιτεχνικό όραμα του τελευταίου. Πέρα, όμως, από το χάρισμα της δημιουργικότητας, ο Διευθυντής Φωτογραφίας πρέπει να είναι άριστος γνώστης των τεχνικών ζητημάτων, καθώς ο ίδιος έχει τον τελικό λόγο στην επιλογή του εξοπλισμού που θα χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, όπως κάμερες, φακοί, φώτα και πολλά περισσότερα.
Μία ακόμη πτυχή της πολύπλευρης εργασίας του είναι η σύνθεση της αισθητικής που θα αποπνέει το project μέσα από την επιλογή των κατάλληλων χρωμάτων, γωνιών λήψης και φυσικά του φωτισμού. Στόχος του αποτελεί η μετατροπή της εικόνας σε συναίσθημα και η ανάδειξη των στοιχείων που απαιτεί η δραματουργία μιας ταινίας ή σειράς. Έτσι, καταφέρνει να καθηλώσει τους θεατές και να τους ταξιδέψει στον δικό του δημιουργικό κόσμο.
Οπερατέρ
Προκειμένου να εφαρμοστούν στην πράξη οι ιδέες του Διευθυντή Φωτογραφίας, χρειάζεται ένας επαγγελματίας που να ειδικεύεται στον χειρισμό της κάμερας και να διαθέτει την τεχνική κατάρτιση για να πραγματοποιεί τις λήψεις με προσοχή, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Και εδώ ακριβώς έγκειται ο ρόλος του εικονολήπτη.
Κατά τη διάρκεια ενός γυρίσματος, ο καμεραμάν συνεργάζεται με τους επικεφαλής του συνεργείου, προκειμένου να καθορίσουν μαζί όλες τις λεπτομέρειες των πλάνων και να πετύχουν τα σωστά καδραρίσματα. Ως ειδικός επί των τεχνικών θεμάτων, ο εικονολήπτης πρέπει να παρέχει πρακτικές συμβουλές στον σκηνοθέτη και τον Διευθυντή Φωτογραφίας, ώστε να προγραμματίζουν σωστά τις σκηνές, ενώ είναι σημαντικό να τους ενημερώνει και για τυχόν δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν. Στο πλαίσιο αυτό, είναι αρμόδιος για τη χρήση, μεταφορά, συναρμολόγηση και συντήρηση του εξοπλισμού, γεγονός που απαιτεί μεγάλη υπευθυνότητα και συνέπεια από την πλευρά του. Όμως, πέρα από τις τεχνικές γνώσεις, αυτό που ξεχωρίζει τον άριστο οπερατέρ είναι η καλλιτεχνική αφοσίωση στη δουλειά του, αφού εκτιμάται θετικά όταν συμβάλλει με τις δημιουργικές του προτάσεις στη βελτίωση των πλάνων.
Εάν θέλεις να μάθεις περισσότερα σχετικά με το επάγγελμα του εικονολήπτη, διάβασε τον πλήρη οδηγό του PeopleOnSet και ανακάλυψε όλα όσα προσφέρει σε μία παραγωγή. Αν, πάλι, πιστεύεις ότι έχεις αυτό που χρειάζεται για να γίνεις ένας επιτυχημένος καμεραμάν, δες αναλυτικά ποιες είναι οι δεξιότητες που απαιτούνται για τη θέση.
Α΄ Βοηθός Χειριστή Κάμερας
Copyright attribution: Photo by Jose P. Ortiz on Unsplash
Το δεξί χέρι του εικονολήπτη αποτελεί ο πρώτος βοηθός του, γνωστός και ως First Assistant Camera ή 1st AC. Στη λίστα των αρμοδιοτήτων του, την κορυφή καταλαμβάνει ο έλεγχος του φακού, έτσι ώστε να εστιάζει στο σωστό σημείο του πλάνου ή στα σωστά πρόσωπα. Η διατήρηση της εστίασης είναι μία από τις δυσκολότερες εργασίες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, γι’ αυτό και ο ρόλος του Α’ Βοηθού είναι ιδιαίτερα κρίσιμος.
Εκτός από την εργασία αυτή, ο συγκεκριμένος επαγγελματίας είναι επιφορτισμένος και με τις αλλαγές των φακών στις κάμερες. Πριν από κάθε λήψη, φροντίζει για την τοποθέτηση του κατάλληλου φακού στην κάμερα και για τη ρύθμιση του εξοπλισμού, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε σκηνής και τις οδηγίες του υπεύθυνου καμεραμάν.
Β’ Βοηθός Χειριστή Κάμερας
Ενώ ο πρώτος βοηθός είναι ο ειδήμων του focus, ο δεύτερος βοηθός εικονολήπτη (Second Assistant Camera ή 2nd AC) είναι ο άνθρωπος που κρατά στα χέρια του την χαρακτηριστική κλακέτα. Καθώς γράφει επάνω της, διατηρεί τη διαδικασία των γυρισμάτων πλήρως οργανωμένη, αφού σημειώνει την αρχή κάθε λήψης μαζί με μία σειρά από στοιχεία που είναι απαραίτητα για την ομάδα του post-production.
Παράλληλα, κατά τη διάρκεια των προβών, ο δεύτερος βοηθός παρατηρεί τα σημεία του χώρου στον οποίο κινούνται οι ηθοποιοί και τα σημειώνει στο δάπεδο, έτσι ώστε ο πρώτος βοηθός να ξέρει πού ακριβώς πρέπει να εστιάσει στη συνέχεια με την κάμερά του. Επιπλέον, και οι δύο συνεργάζονται για την οργάνωση, μεταφορά και συντήρηση του εξοπλισμού, ενώ ο δεύτερος βοηθός οφείλει να διατηρεί ενημερωμένο κι ένα αρχείο με όλες τις ρυθμίσεις της κάμερας ανά λήψη.
Κάνε εγγραφή στο PeopleOnSET, δημιούργησε το επαγγελματικό σου προφίλ και ξεκίνησε τη συνεργασία σου με τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής!
Τεχνικός Ψηφιακών Μέσων Εικόνας
Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ο τεχνικός ψηφιακών μέσων εικόνας ή αλλιώς Digital Imaging Technician (DIT) έχει γίνει πλήρως απαραίτητος σε κάθε camera crew. Από το χέρι του περνούν όλες οι ψηφιακές εργασίες που λαμβάνουν χώρα κατά τα γυρίσματα, ενώ ιδιαίτερα στενή είναι η συνεργασία του με τον Διευθυντή Φωτογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, χάρη στις εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις του, τον συμβουλεύει πάνω σε θέματα αντίθεσης και φωτεινότητας των πλάνων, ενώ συχνά αναλαμβάνει να πραγματοποιήσει και τη διαδικασία του color correction.
Συγχρόνως, επικοινωνεί τακτικά με την ομάδα των εικονοληπτών, αναφέροντας τυχόν λάθη στην εστίαση και στο καδράρισμα ή ανεπιθύμητες σκιές και αντανακλάσεις. Πολύ συχνά και αφού έχει πραγματοποιηθεί ένα μέρος των γυρισμάτων, αναλαμβάνει και τον ποιοτικό έλεγχο των λήψεων, προκειμένου η συνολική αισθητική του έργου να μην αλλοιώνεται σε κανένα σημείο.
Gaffer
Copyright attribution: Photo by Kyle Loftus on Pexels
Όταν μιλάμε για φωτισμό, ένας είναι ο ειδικός, και φέρει τον τίτλο του Φωτιστή ή Gaffer, του επικεφαλής δηλαδή του ηλεκτρολογικού τμήματος. Συνεργάζεται κυρίως με τον Διευθυντή Φωτογραφίας με στόχο τη διαμόρφωση της ιδανικής ατμόσφαιρας και του τέλειου φωτισμού για κάθε σκηνή. Μεταχειρίζεται άριστα το φως και τις σκιές, προσθέτοντας βάθος στα πλάνα και τονίζοντας τα σημεία που εξυπηρετούν την οπτική αφήγηση του έργου.
Η θέση του περιλαμβάνει μία μεγάλη λίστα καθηκόντων, με κυριότερα την καθοδήγηση των μελών της ομάδας του, τη διαχείριση του ηλεκτρολογικού και φωτιστικού εξοπλισμού, καθώς και την ασφαλή τοποθέτηση και χρήση όλων των φωτιστικών σωμάτων στη διάρκεια των γυρισμάτων.
Best Boy
Ως ο σημαντικότερος βοηθός του Gaffer, ο Best Boy συμμετέχει στο στήσιμο του φωτιστικού εξοπλισμού, μεριμνώντας ουσιαστικά για την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας. Επιπλέον, αναλαμβάνει τον προγραμματισμό των καθημερινών εργασιών του ηλεκτρολογικού τμήματος, όπως τις προσλήψεις προσωπικού, τον καταμερισμό των εργασιών ανάμεσα στα μέλη της ομάδας, τον έλεγχο του εξοπλισμού για τυχόν φθορές και πολλά ακόμη.
Grip
Η ομάδα του Grip είναι υπεύθυνη για την ασφαλή τοποθέτηση της κάμερας σε μία πληθώρα εργαλείων στήριξης, όπως dollies, τρίποδες, γερανούς, Jimmy Jib κλπ., γεγονός που επιτρέπει τη δημιουργία πλάνων με κίνηση. Μάλιστα, ο επικεφαλής της ομάδας ονομάζεται Key Grip και στις αρμοδιότητές του περιλαμβάνεται και η εκτέλεση της κίνησης της κάμερας επάνω στα κινητά μέσα, σύμφωνα πάντα με τις λεπτομερείς οδηγίες του Διευθυντή Φωτογραφίας. Τέλος, σε περιπτώσεις που απαιτούνται ειδικές κατασκευές για την τοποθέτηση του φωτισμού, τα μέλη του Grip αναλαμβάνουν την υλοποίησή τους.
Τώρα που γνώρισες όλα τα μέλη ενός συνεργείου, σίγουρα μπορείς να αντιληφθείς πόσο εξειδικευμένες είναι οι εργασίες που εκτελεί κάθε επαγγελματίας, αλλά και πόσο απαραίτητη είναι η άριστη επικοινωνία μεταξύ τους, προκειμένου κάθε γύρισμα να κυλά αρμονικά. Για να μάθεις ακόμα περισσότερα σχετικά με τους δημιουργικούς ανθρώπους που κρύβονται πίσω από τις κάμερες, διάβασε εδώ όλα τα άρθρα του PeopleOnSet και ανακάλυψε έναν νέο συναρπαστικό κόσμο!
RELATED
LATEST
Δηλώστε συμμετοχή στο 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου Kino Athens
02.10.2024